ISSN :2146-4219

TINGUELY VE WARHOL ÜZERİNDEN SANAT ESERİ ÜRETİMİNDE TEKNOLOJİYE YAKLAŞIM; MAKİNE YAPMAK VE MAKİNE OLMAK

Author:

Number of pages:
227-244
Language:
Year-Number:
2019-20

Güncel sanat pratiklerinde teknoloji kullanımını etkileyen ve tetikleyen olgular ışığında, sanatçı ve izleyici arasındaki bağlantıyı kuran sanat eserinin gelişim ve dönüşümü oldukça hızlı olmuştur. Sanayi devrimiyle hızlanan teknolojik gelişmeler sanat yapıtının nasıl olması gerektiği sorusunu ortaya çıkarmaktadır. Marcel Duchamp’ın ‘Ready-Made’leri ile tuvalin dışına çıkan resim, Konstüriktif bir yapı kazanmış ve teknolojinin de gelişmesiyle devinim halinde bir yapıya dönüşmüştür. Kinetik sanat ortaya çıktığında hareketin güzelliği ve her sanat eserinin hareket etmesi mantığı gelişmiş ve Jean Tinguely bu bağlamda Meta-Mekanik dediği işler yapmıştır. Her şeyin hareket ettiğini ve durağanlık kavramının olmadığını söyleyen sanatçı değişkenliğin gerekliliğine inandığını belirtmiştir. Bir makine yapmak isteyen Tinguely’nin yanı sıra bir makine olmak isteyen Andy Warhol ise, daha çok üretebilmek için tüketim toplumunun metalarından faydalanmış ve seri üretim fikrini geliştirerek fabrika dediği sanat atölyesini kurmuştur. Teknolojiyi yeni bir sanat nesnesi olarak gören Tinguely, teknolojiyi seri sanat eseri üretme aracı olarak gören Warhol ve ortak düşünceleri; Makine.

Keywords


In the light of the phenomena that influenced and triggered the use of technology in current art practices, the development and transformation of the work of art which established the connection between the artist and the audience has been quite fast. Technological developments accelerating with the industrial revolution reveal the question of how art works should be. Painting, which got out of the canvas routine with Marcel Duchamp's ‘Ready-Made’, gained a Constructive structure and transformed into a structure in motion with the development of technology. When the kinetic art came to exist, the beauty of the movement and the logic of the movement of each artwork developed, and in this context, Jean Tinguely did things that he called Meta-Mechanics. The artist, who said that everything is moving and there is no concept of stability, stated that he believed in the necessity of variability. In addition to Tinguely who wanted to build a machine, Andy Warhol, who wanted to be a machine, benefited from the commodities of the consumer society in order to produce more and established the art studio he called the factory by developing the idea of mass production. Tinguely, who sees technology as a new art object, Warhol, who considers technology as a means of producing a series of works of art, and their common idea; The Machine.

Keywords

Article Statistics

Number of reads 2,621
Number of downloads 1,509

Share

Diyalektolog - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.