ISSN :2146-4219

BİR YAŞAM PRATİĞİ OLARAK MERZBAU

Author:

Number of pages:
131-142
Language:
Year-Number:
2018-17

19.yy’ın ortalarında başlayıp 20.yy’ın hemen başında, her alanda Kıta Avrupası’na yayılan köklü değişimler sanat ve düşünce alanında da kendisini göstermiştir. Bütün sanat tarihi içerisinde hem biçimsel hem de düşünsel anlamda bu kadar tutarlı ve güçlü dönüşüm hiçbir zaman olmamıştır. Sanatın, estetiğin, sosyolojinin, felsefenin ve hatta hayatın derinden sorgulandığı bu dönemde Fütürizmle başlayan anarşist sanat tavrı Dada ile biçimsellik kazanmıştır. Geçmişin bütün sanatsal tavırlarını reddedip, yerine anti-estetik, anti-sanat bir yapı öneren Dadacı sanatçılar içinde Alman sanatçı Kurt Schwitters (1887-1948), yapmış olduğu enstalasyonlar ve performanslar ile ayrı bir yerde konumlanır. O, yaptığı bütün işleri Merz olarak adlandırırken, bu işler üzerinden, anlam ve anlamsızlık üzerine sorgulamalar yapar. Üç boyutlu, bütün mekânı kaplayıp/kapatıp kendisini mekâna dönüştüren enstalasyonları, bitmiş hali planlanmış enstalasyon olmanın ötesinde sanatçıyla birlikte doğup, O’nunla birlikte yaşayan daha açık bir söylemle sanatçının yaşam pratiği haline dönüşen işlerdir.

Keywords


At the beginning of the 19th century and just before the 20th century, radical changes in every sub-continent Europe have also manifested themselves in the field of art and thought. There has never been such a consistent and powerful transformation in the history of art, both formal and intellectual. The anarchist art that started with futurism at this period where art, aesthetics, sociology, philosophy and even life are deeply questioned has gained formalism with attitude Dada. The German artist Kurt Schwitters (1887-1948), who has rejected all the artistic attitudes of the past and instead proposed an anti-aesthetic, anti-artistic structure, is situated in a separate place with the installations and performances it has done. While he calls all his work Merz, he makes inquiries about meaning and meaninglessness through these works. The three-dimensional installations that cover the entire space and transform itself into space are works that, beyond being a finished installation, are born with the artist and transform into a living practice of the artist with a clearer discourse living with him.

Keywords

Article Statistics

Number of reads 3,278
Number of downloads 1,527

Share

Diyalektolog - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.