ISSN :2146-4219

TRANSKÜLTÜRELLİK BAGLAMİNDA ALMAN-TÜRK RAP MÜZİĞİ

Author:

Number of pages:
177-193
Language:
İngilizce
Year-Number:
2019-22

Rap müzik, Amerika’dan Almanya’ya ve Türkiye’ye kadar dünyanın dört bir yanından popülerlik kazanıyor. Fakat, bu tür ilk Amerika Birleşik Devletleri'ndeki yoksul azınlık grupları için sanatsal bir ifade olarak ortaya çıktığında popülerlikten epey uzaktı. Bu duygu, aynı zamanda, kariyerlerini 1990'larda Amerikan medyasının etkisiyle başlatan ve yaşamları “azınlık gettolarının” gerçekleriyle sınırlı olan Alman-Türk rapçilerinin sesi haline geldi. İlk Alman-Türk rapçiler “Oryantal müzisyenler” olarak kabul ediliyordu, fakat daha sonra “hibrit” kültürel teriminin, bu türe ve sanatçılarına daha uygun olduğu düşünüldü. Ancak, hibritlik, Alman-Türk rapçilerini tek bir sabit kimliğe sınırlamakla kalmayıp aynı zamanda küresel ana akım müzik sahnesinin bir parçası olma olasılığını da ortadan kaldıran özcü kültür fikirlerini pekiştirmektedir. Bu nedenle, Pütz'in “stratejik transkültürellik” kavramının, Alman-Türk rapçilerinin sanatsal ifadelerini analiz etmek ve yeni kültürel oluşumları kültürlerarası bir mercekle kavramak için kullanışlı bir teorik araçtır.

Keywords


Rap music is gaining more and more popularity all over the globe; from USA to Germany to Turkey. However, the genre was far from popular when it first started as an artistic expression for the underprivileged minority groups in United States. This sentiment also became the voice of German-Turkish rappers whose lives were systematically confined to the realities of “minority ghettos”, when they started their careers in 1990s through the influence of American media. The first German-Turkish rappers were considered to be ‘Oriental musicians’, later on, the cultural term of ‘hybridity’ thought to be a well-fit for the genre and the rappers. However, hybridity is again reinforcing essentialist ideas of culture, which not only limits German-Turkish rappers in one fixed identity, but also eliminates the possibility of being part of the global mainstream music scene. That is why, Pütz’s “strategic transculturalism” is a useful theoretical tool to analyze the artistic expressions of German-Turkish rappers, and to comprehend the new cultural formations with a transcultural lens.

Keywords

Article Statistics

Number of reads 2,481
Number of downloads 1,443

Share

Diyalektolog - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.